اصطلاحات رایج شبکه که باید حتما آنها را بدانید!

comments0 نظر views بازدید
3.0625 از 5
از 16 رای
(رای دهید)

در این مطلب قصد داریم تا شما را با برخی از اصطلاحات رایج در شبکه آشنا کنیم. این اصطلاحات شبکه را شما به صورت روزمره می شنوید و در صنعت شبکه کاربرد ویژه ای دارند.

ISP

ISP مخفف عبارت Internet Service Provider به معنی شرکت ارایه دهنده خدمات اینترنت است. شرکت های آی اس پی علاوه بر ارایه خدمات اینترنتی و پشتیبانی از این خدمات، خدمات دیگری همچون خدمات میزبانی وب و سرویس های دیگری مانند ویس ، ایمیل و … را ارایه می دهند.

LAN) Local Network Area):

شبکه محلی به شبکه های کوچکی محلی مستقر در خانه ها، شهر ها، شرکت ها و سازمان ها و … اتلاق می شود. نمونه هایی از شرکت های محلی شبکه اینترنت خانگی و یا شبکه محل کار شما یک شبکه محلی به حساب می آید.

WAN (Wide Network Area):

شبکه گسترده یک شبکه ارتباطی است که محدوده وسیع تری را  زیر پوشش خود قرار می دهند. به عنوان مثال ای اس پی شما به  مشتریان خود با استفاده از یک شبکه گسترده  به اینترنت متصل می شوند.

IP Address:

یک آی پی آدرس یا یک  آدرس پروتکل اینترنت یک آدرس عددی است که کامپیوتر شما را به اینترنت ارتباط می دهد. هنگاهی که یک کامپیوتر می خواهد به یک کامپیوتر دیگر متصل شود  از طریق آی پی این کار انجام می شود.

IPv4 and IPv6

دو مدل آی پی آدرس بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. نسخه قدیمی تر آی پی ورژن 4 بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد که در رده بعدی آی پی ورژن 6 قرار دارد.

آی پی ورژن 6 بدلیل محدودیت تعداد  آی پی 4 برای تمامی تجهیزات و مردم دنیا  ایجاد و مورد استفاده قرار می گیرد.

Router:

روتر یک وسیله ای است که ترافیک شبکه از طریق آن رد و بدل می شود. شما احتمالا یک نمونه از آن را در خانه خود داشته باشید. وظیفه اصلی روتر کنترل ترافیک خروجی از دستگاه ها و ترافیک ورودی از اینترنت است.

Gateway:

گیت وی  یک وسیله است که ترافیک بین شبکه ها را ره گیری می کند. به عنوان مثال در خانه روتر شما یک گیت وی است که ارتباط بین شبکه محای و شبکه گسترده را فراهم می کند.

NAT (Network Address Translation):

نت با استفاده از روتر ها یک ای پی آدرس را به چندین دستگاه مورد استفاده در یک مجموعه انتقال می دهد. به عنوان مثال ممکن است شما یک روتر وایرلس در حانه داشته باشید که با شبکه وای فای به لپ تاپ ، موبایل ، تبلت و دستگاه های مرتبط است. شرکت ارایه دهنده خدمات آی اس پی شما را با یک ای پی که آی پی عمومی می باشد به اینترنت متصل می کند.

روتر شما یک شبکه محلی و یک ای پی ادرس محلی را برای شما می سازد. سپس این روتر تبدیل به یک گیت وی میشود. برای دستگاه های خارج از شبکه محلی شما این روتر به عنوان یک دستگاه که از یک آی پی تکی استفاده میکند نمایش داده می شود.

DHCP (The dynamic host configuration protocol ) :

دی اچ سی پی یک پروتکل  شبکه است که  به کامپیوتر ها اجازه می دهد که ای پی ادرس و سایر تنظیمات شبکه را بصورت خودکار انجام می دهد. به عنوان مثال وقتی شما با لپتاپ یا تلفن به شبکه وای فای متصل می شوید، ددستگاه های شما از روتر از طریق پروتکل دی اچ سی پی  یک ای پی ادرس را تقاضا می کند و و روتر هم یک ای پی آدرس را اختصاص می دهد. با این پروتکل دیگر نیاز به اختصاص ای پی بصورت دستی نیست.

Hostnames:

نام میزبان یک برچسب قابل خواندن توسط انسان است که به دستگاه های متصل به شبکه اشاره می کند. به عنوان مثال در شبکه خانگی شما ممکن است نام میزبان به اسم خودتان باشد. سایر دستگاه های شما می توانند به نام میزبان شما ( اسم کامپیوتر شما) متصل شوند و که به ای پی محلی آن آن اشاره خواهد کرد.

Domain Name:

سیستم نام دامنه یک سازو کار برای  تبدیل یک نام میزبان و و نام دامین های قابل خواندن توسط انسان به ای پی آدرس های عددی است.

به عنوان مثال وقتی شما آدرس Voipshop.ir را در مرورگر خود تایپ می کنید کامپیوتر شما به دی ان اس سرور متصل شده و از طریق آن آی پی عددی وبسایت پشتیبانی ویپ، ویپشاپ بصورت جواب ارسال می شود.

Ethernet:

اترنت یک فناوری استاندارد شبکه سیمی است که امروزه در اکثر نقاط دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. اگر کامپیوتر شما از طریق کابل به شبکه متصل می شود احتمالا شما اط کابل اترنت استفاده می کنید. این کابل با پورت اترنت به کامپیوتر وصل می شود.

Network Interface / Network Adapter:

ارتباط وای فای و ارتباط سیمی اترنت  رابط های شبکه اینترنت هستند. اگر لپ تاپ شما به دو مدل اتصال سیمی و وای فای متصل باشد هر رابط شبکه  آی پی خودش را خواهد داشت که هر ارتباط متفاوت خواهد بود.

MAC Address – media access control address:

هر رابط شبکه دارای یک یک مک آدرس است که به آدرس فیزیکی هم معروف است. مک آدرس معمولا توسط شرکت سازنده به تجهیزات اختصاص داده می شود.

Port:

وقتی که یک برنامه می خواهد ترافیک شبکه را ارسال  یا دریافت کند میبایستی از یک شماره پورت مابین 1 تا 65535 استفاده نماید. این به کاربر اجازه می دهد که همزمان چندین برنامه را بر روی کامپیوتر استفاده نماید و هر اپلیکیشن از طریق پورت اختصاصی خود ترافیک شبکه خود را داشته باشد.

به عنوان مثال HTTP از پورت شماره 80 استفاده می کند. همین طور عمومی ترین پروتکل های مورد استفاده TCP , UDP هستند.

Packet:

پکت یا بسته، واحد های داده ای هستند که بین کاربران جابجا می شود.

Firewall:

فایروال یا دیواره آتش، یک دستگاه یا نرم افراری است که قسمت هایی مشخصی از ترافیک شبکه را مسدود می کند.

HTTP (The hypertext transfer protocol):

پروتکل اچ تی تی پی یک  پروتکل استاندارد جدید مرورگر وب است که وب برای  ارتباط خودش استفاده می کند.

URL  (uniform resource locator):

یو آر ال به عنوان یک آدرس وب شناخته می شود. یو آر ال های امروزی در نوار آدرس مرورگر وب نمایش داده می شوند.

 

رای شما به "اصطلاحات رایج شبکه که باید حتما آنها را بدانید!" چیست؟

رای شما با موفقیت ثبت شد.

ثبت رای شما با پیغام خطا همراه بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *