انواع درگاه صوتی و تصویری موجود بر روی دستگاه های نمایش دهنده!

comments0 نظر views بازدید
3 از 5
از 4 رای
(رای دهید)

در این مقاله به بررسی یکی از چالش های مهم برای سازندگان تجهیزات الکتریکی می پردازیم، یعنی تعبیه درگاه های ارتباطی گوناگون بر روی یک محصول الکترونیک! پس با ما همراه باشید تا انواع درگاه های موجود در تجهیزات الکتریکی را بررسی کنیم و به بیان عملکرد هرکدام از آنها بپردازیم.

یکی از چالش های همیشگی و پیش روی سازندگان انواع مختلف تجهیزات الکترونیکی از گذشته تا به اکنون برقراری ارتباط بین این تجهیزات است. مدل های ارتباطی موجود برای سرویس های صدا و تصویر در نمونه های قدیمی و آنالوگ به چند درگاه خاص محدود می شد که قابلیت و کیفیت های ثابتی را مورد پشتیبانی خود قرار می دادند. اما پس از گسترش کیفیت  و ارتقای کیفیت های نمایش و تصویر و افزایش حجم داده ها نیاز به استفاده از درگاه هایی با سرعت های بالاتر به یک نیاز ضروری در وسایل ارتباطی بدل گشت و بسیاری از کمپانی ها برای این مشکلات اقدام به معرفی نمونه های مختلفی از این درگاه ها نمودند که بسیاری از استاندارد های بعدی بر اساس این تولیدات شکل گرفت که هنوز هم در بسیاری از مدل ها نمونه های آن در حال ارتقاء می باشد. درگاه های صوتی و تصویری  تعبیه شده بر روی انواع تجهیزات کامپیوتری و نمایشی از گذشته تاکنون دستخوش تغییرات زیادی شده است و در این راستا نمونه های مختلف آن بر روی تجهیزات گوناگون با تغییر و تحول های فراوانی روبرو گشته است. با این حال بسیاری از شرکت ها در عرضه محصولات خود جانب احتیاط را گرفته و اکثر درگاه ها را بر روی وسایل خود قرار داده و این امر علاوه بر راحتی استفاده کاربران به گستردگی استفاده آن نیز کمک خواهد کرد. در ادامه سعی بر آن است که در یک سلسله مقالات  در حد امکان به معرفی درگاه های ویدیوئی و صوتی موجود بر روی دستگاه های کامپیوتری و تجهیزات نمایشی پرداخته و انواع آنها را مورد بررسی قرار دهیم. 

انواع درگاه های آنالوگ              

 از سالیان گذشته و در فقدان و نبود حضور فرمت های دیجیتالی برای انتقال تصویر در دستگاه های صوتی و تصویری  از درگاه های آنالوگ استفاده می شد و امروزه نیز اکثر دستگاه های تولیدی بسته به نوع کاربری بسیاری از این فرمت ها رو پشتیبانی می کنند و درگاه های انها را بر روی تجهیزات خود قرار می دهند. لازم به ذکر است که این درگاه های آنالوگ از سرعت پایین و کیفت سطح نازل تری نسبت به روش های انتقال دیجیتال برخوردار بوده که یکی از ضعف های انتقال در این روش نیز به حساب می آید. 

درگاه S-Video

Separate Video یا S-video یا همان Super-Video (برخی با نام های  S-VHS و Hosieden می شناسند) یکی از استاندارد های انتقال سیگنال  ویدئویی بوده 
و در بیشتر دستگاه ها نمایش تصویری بصورت خروجی مورد استفاده قرار می گیرد. در  مدل استاندارد S-Video برخلاف کابل های دو رشته ای کامپوزیت، سه رشته در هر كابل قرار داده شده است كه یكی از آنها برای انتقال تصویر سیاه و سفید و یكی برای انتقال داده‌های رنگی و دیگری هم برابی اتصال به زمین در نظر گرفته شده است.  زرولوشن های 480i یا 576i در استاندارد بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. در مقام مقایسه پورت S-Video  در مقابل پورت های کامپوزیت  از كیفیت بهتری برخوردار می باشد که انتقال اطلاعات مجزا از دو عد سیم بیشتر  یکی  از دلایل ساختاری این تفاوت می باشد. هم اکنون اکثر تلویزیون ها  و  همچنین سینماهای خانگی و دی وی دی ها و علی الخصوص ویدیو پروژكتورها همگی ازاین پورت پشتیبانی می کنند. علاوه بر ابزار های پخش تصویر خانگی و سازمانی در بدنه بسیاری از کارت های گرافیکی و دستگاه های ثبت تصواویر مانند دوربین های فیلمبرداری و … از این پورت پشتیبانی می کنند. 
1.5m S-Video Cable (Male to Male S-Video Lead)

VGA درگاه

یک از مدل های انتقال تصویر درگاه VGA  که متشگل  یک فیش مخصوص ( معمولا به رنگ آبی ولی رنگ های دیگر ان نیز مانند مشکی طوسی و … نیز موجود است) بکار گرفته می شود که دارای سه ردیف پین به تعداد 15 عدد (اتصال سوزنی مانند) می باشد. این درگاه ها در بسیاری از وسایل مرتبت با کامپیوتر و لپ تاپ بصورت گسترده ای استفاده قرار می گیرد. این درگاه در مقایسه با سایر اتصالات آنالوگ، کیفیت تصویر خوبی را ارائه می کند. علامت یک مستطیل با دو خط عمودی در کنار آن می باشد. در بررسی این درگاه باید به این نکته اشاره کنیم که VGA ساده شده عبارت  Video Graphics Array به معنای آرایه گرافیکی ویدئو می باشد که در سال سال ۱۹۸۷ توسط IBM طراحی و جایگزین استانداردهای EGA، MDA و CGA شد.  در انواع مختلف دستگاه های مختلف این درگاه را به اسم های گوناگونی شناخته که از آن جمله می توان به VGA (وی جی ای)، Video Graphics Array، که قبلا شاره شد و اسم های RGB Connector، DB-15، D-sub 15، HD-15، Mini VGA  نیز می توان اشاره کرد که در ادامه به توضیحات کامل تر در خصوص ویژگی های این درگاه می پردازیم. درگاه VGA دارای ۱۵ پین (DB-15) بوده که به صورت سه ردیف افقی در بالای همدیگر تعبیه شده است است. لازم به ذکر است که در فرمت استاندارد مینی وی جی ای (Mini-VGA) تعداد این پین‌ها برابر با  ۱۴ عدد بوده که جایگیری آنها بصورت دوردیف می باشد. وظیفه اصلی این درگاه این درگاه  انتقال داده‌های تصویری به صورت آنالوگ است که این کار را بصورت تجزیه رنگ ها بصورت سه رنگ اصلی آن انجام می دهد بدین صورت که  داده‌های ارسالی در رنگ‌ها متمایز قرمز، سبز و آبی از طریق سه پین متفاوت ارسال می‌شوند که  در یک شماره بندی چپ به راست پین‌های شماره یک تا سه به ترتیب  داده‌های مربوط به رنگ قرمز، سبز و آبی را انتقال خواهد داد. لازم به ذکر است که درگاه‌های VGA بسته به نوع کاربرد در دو اندازه استاندارد از پیش طراحی شده  ساخته و عرضه شده است که شامل از VGA معمولی که برای اتصال مانیتور ها و دستگاه های ویدیوئی به کامپیوتر و لپ تاپ و … نورد استفاده قرار می گیرد و  نسخه کوچکتر که مناسب با دستگاه‌های کوچک مثل iBook، eMacs، iMac، PowerBook  که بنام مینی VGA است.  در ادامه به بررسی مشخصات و موقعیت پین ها و وظیفه های هریک پین ها در دو نمونه VGA , مینی VGS می پردازیم.

POSH Male to Male VGA Cable 1.5 Meter, Support PC/Monitor/LCD/LED, Plasma, Projector, TFT. VGA to VGA Converter Adapter Cable - Buy POSH Male to Male VGA Cable 1.5 Meter, Support PC/Monitor/LCD/LED, Plasma,

مشخصات و موقعیت فیزیکی پین ها و ماموریت و عملکرد آنها 

در ادامه به بررسی مورد به مورد پین های و وظایف تعریف شده برای هر یک از آنها می پردازیم. آگاهی از مشخصات این پین ها و عملکرد انها کمک بسیار ویژه ای برای کاربران و استفاده کنندگان آن بوده و در صورت بروز مشکلات نسبت به رفع عیب آن اقدام لازم را بکارگیرند. اگر شماره پین ها در درگاه VGA از چپ به راست  شماره گذاری کنیم مشخصات و ویژگی های ان به صورت زیر است. 

  • پین شماره  1    داده‌های مربوط به رنگ قرمز
  • پین شماره  2    داده‌های مربوط به رنگ سبز
  • پین شماره  3    داده‌های مربوط به رنگ آبی
  • پین شماره  4    ID2/RES
  • پین شماره  5    GND پین همگام سازی افقی
  • پین شماره  6    GND پین داده‌های رنگ قرمز
  • پین شماره  7    GND پین داده‌های رنگ سبز
  • پین شماره  8    GND پین داده‌های رنگ آبی
  • پین شماره  9    KEY/PWR
  • پین شماره 10   GND پین همگام سازی عمودی
  • پین شماره 11    ID0/RES
  • پین شماره 12   ID1/SDA
  • پین شماره 13    همگام ساز افقی
  • پین شماره 14    همگام ساز عمودی
  • پین شماره 15   ID3/SCL

VGA connector - Wikipedia

و بصورت مشابه اگر شماره پین ها در درگاه  مینی VGA از چپ به راست  شماره گذاری کنیم مشخصات و ویژگی های آن به صورت زیر خواهد بود. 

  • پین شماره  1    GND پین داده‌های رنگ آبی
  • پین شماره  2    GND
  • پین شماره  3    داده‌های DDC
  • پین شماره  4    VCC ولتاژ +۵ ولت
  • پین شماره  5    GND پین داده‌های رنگ سبز
  • پین شماره  6    GND پین داده‌های رنگ قرمز
  • پین شماره  7    همگام ساز عمودی
  • پین شماره  8    شناسایی کابل
  • پین شماره  9    کلاک DDC
  • پین شماره 10  پین داده‌های مربوط به رنگ آبی
  • پین شماره 11  پین داده‌های مربوط به رنگ سبز
  • پین شماره 12  پین داده‌های مربوط به رنگ قرمز 
  • پین شماره 13  همگام ساز افقی 
  • پین شماره 14  GND 

انواع  کابل های RCA

 حتما تمامی خوانندگان این مقاله کابل های رنگی جهت اتصالات و ارتباط تلویزیون با دستگاه های ویدئو و … را دیده اند و از آن استفاده نموده اند. این کابل ها به کابل های  RCA معروف بوده که دو نوع آن بیشتر مورد توجه بوده است. اتصال RCA برای یک شرکت رادیویی در آمریکا نامگذاری شد، که  این اتصال برای اولین بار در دهه چهل میلادی (1940) برای اتصالات مربوط به تقویت کننده ها در این رادیو مورد استفاده قرار گرفت. با وجود معرفی درگاه های مدرن و دیجیتال اما هنوز هم یکی از مدل های پرطرفدار انتقال تصویر و صدا در انواع دستگاه ها استفاده از کابل های RCA است. با اشاره به این نکته که سالیان زیادی از معرفی این چنین کابل ها می گذرد، این کابل های  RCA  قابلیت  بسیار بالایی برای استفاده در انواع دستگاه های صوتی و تصویری را داشته و دستگاه زیادی را از انواع  دستگاه های پخش دی وی دی . دوربین های فیلمبرداری گرفته،  تا انواع تلویزیون ها و کنسول های بازی و  چندین و چند دستگاه دیگر را مورد پوشش قرار می دهند. کیفیت انتقال در این مدل کابل ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. عواملی مانند مواد مورد استفاده برای انتقال داده که در بیشتر مدل های موجود فلز غالب مس می باشد اما استفاده از رساناهاس بهتر نیز در بضی از موارد به بازار عرضه شده است. مورد دوم  طول کابل است که تاثیر مستقیمی بر کیفیت انتقال داشته و با افزایش طول کابل کیفیت خروجی و انتقال تصویر کاهش پیدا می کند. شیلد یا محافظ و رکش کابل نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و در بسیاری از مارد استفاده از مواد بی کیفیت کیفیت های صدا و تصویر را کاهش داده که در تاثیرات امواج و میدان مغناطیسی ایجاد شده با سیم ها و یا جریانات برق و … پتانسیل تاثیر مخرب بر کابل های بی کیفیت با ضریب بالاتری را ایجاد می کند.  از یک نمای نزدیکتر یک کابل RCA ساده دارای سه شاخه رنگی است که از یک انتهای یک کابل متصل می شوند که با سه درگاه متناوب رنگی در پشت تلویزیون یا پروژکتور ارتباط حاصل کرده و داده های دریافتی را ارنتقال می دهد.  انواع مختلفی از این ارتباط در دستگاه مختلف در دستگاه ها مورد استفاده قرار گرفت که دو نوع از آنها بصورت عمده تر مورد استفاد قرار گرفتند که این دو مدل  رایج کابل RCA، کابل کامپوزیت ویدیو و کابل کامپوننت است که در ادامه به بررسی مشخصات و ویژگی های آنها می پردازیم. 

کابل کامپوننت (Component Video)

رابط های کامپوننت (Component Video) بر اساس تقسیم سیگنال وبدیوئی به سه رنگ اصلی (قرمز، آبی ، سبز) بوده که که قاعدتا دارای کیفیت بهتری نسبت به روش های قبلی و تک سیم می باشد. رابط  ویدیوئی کمپوننت Component Video مانند RCA Connector تنها سیگنال های ویدئویی را انتقال می دهد و برای صدا نیز باید دو کانکتور بصورت جداگانه استفاده نمود. در مقایسه با رابط های کامپوزیت کیفیت انتقال تصویر در این پورت از درجه بالاتری برخوردار است. 

در گاه های موجود در در رابط کامپوننت (Component Video) با حروف اختصاری Y , Pb و Pr بوده که بصورت زیر است.

  • علامت اختصاری Y –  که نماینگر روشنایی (LUMA)
  • علامت اختصاری Pb – که نماینگر  تفاوت بین آبی و LUMA
  • علامت اختصاری Pr –  که  نمایانگر تفاوت بین قرمز و LUMA

YUV Video

کابل کامپوزیت (Composite video)

یکی از قدیمی ترین مدل های انتقال تصویر کابل کامپوزیت است که در سال  1956 معرفی و عرضه شد. مدل های کابل کامپوزیت در مقایسه با کابل های کامپوننت از کیفیت  کمتری برخوردار است. رنگ های مورد استفاده در کابل RCA معمولا قرمز و سفید یا سیاه و سفید برای کانال صوتی راست و چپ و  رنگ زرد برای اتصال  ویدیوئی کامپوزیت بکار گرفته شده است. از معایب این رابط به این نکته می توان اشاره کرد که در مقابل فشار خارجی کیفیت انتقال پایین می آید. روند کلی در این رابط ویدیوئی بر این اساس است که سیگنال های ویدئویی کامپوزیت با استفاده  از فرمت های استاندارد انتقال ویدئو را انجام داده که این استاندارد عمدتا از نوع  480i NTSC / 576i PAL  است. به این نکته باید توجه کرد کسانی که بدنبال کیفیت بسیار بالا ویدیوئی می باشند باید به دنبال متد های و رابط های انتقال دیگری بجز کابل کامپوزیت باشند. 

انواع درگاه های دیجیتال 

درگاه های انتقال دیجیتال  در مقایسه با  روش های انتقال آنالوگ از  سرعت بالاتری برخوردار بوده و به تبع آن کیفیت بهتر و بالاتری نسبت به سایر روش های انتقال را ارائه می دهند.  این درگاه عموما از مدل و نمایش HD  پشتیبانی می کنند که برای انتقال حجم بالای اطلاعات به رابط های بیشتری نیاز می باشد. مدل بسیار زیادی در سیستم دیجیتال عرضه شده است که در ادامه به معرفی برخی از انواع معروف مورد استفاده در اکثر دستگاه های ویدیوئی و تجهیزات کامپیوتری می پردازیم. 

موضوع را با یکی از بهترین و باکیفیت ترین مدل های درگاه انتقال اطلاعات آغاز می کنیم.

درگاه و رابط  HDMI  

یکی از بهترین رابط های معرفی شده تا کنون  رابط HDMI است که مخفف کلمه High-Definition Multimedia Interface است که همانطو که از نام آن پیداست کیفیت انتقال بسیار بالایی را با اسم خود یدک می کشد.  این تکنولوژی انتقال در سال ۲۰۰۳ توسط شرکت‌های سونی، پاناسونیک، فیلیپس، هیتاچی، سیلیکون ایمیج، توشیبا و تامسون و با سرمایه گذاری مستقیم مالی و تکنولوژی های  این شرکت‌ها ساخته و به بازار عرضه شد. سازندگان و مهندسان طراح با عرضه این تکنولوژی عملا از افت کیفیت تصویر و صدای انتقالی تا حد بسیار زیادی کاسته اند که  این مورد از مزیت های آن می باشد.  کابل و درگاه های HDMI قابلیت های ویژه ای را در اختیار کاربران قرار می دهند که از آن جمله می توان به انتقال تصاویر با کیفیت بالا با استفاده از تنها یک پورت و کاهش تعداد کابل های انتقال با استفاده از سرعت انتقال بالای داده ها،  انتقال فایل به صورت غیر فشرده، انتقال فایل تصویری و صوتی دیجیتال به صورت هم زمان اشاره کرد. در رابط های HDMI قابلیت نمایش تصویر با رزلوشن بیشتر از 1080 فراهم شده و امکان نمایش با سرعت 60 فریم در هر ثانیه نیز در اختیار کاربران قرار گرفته است که در نوع خود کم نظیر است.لازم به ذکر است که انتقال صدا در این مدل  HDMI با  192 کیلوهرتز انتقال داده می شود. در این رابط تعداد نوزده عدد سیم و پین در آن بکار گرفته شده است  که روی هم رفته قابلیت انتقالی با سرعت با سرعت 5 گیگابایت در ثانیه  را مورد پشتیبانی قرار می دهد.با استفاده از  امکان محافظ copyright و مکانیزم CEC (امکان انتقال فایل های الکترونیکی) به یکی بهترین انواع مدل انتقال موجود در بازار تبدیل شده است که دارای انواع مختلفی می باشد. 

AmazonBasics High-Speed 4K HDMI Cable, 6 Feet, 3-Pack: Buy Online at Best Price in Egypt - Souq is now Amazon.eg

انواع  مختلف کابل HDMI

 

کابل HDMI از زمان عرضه تا به اکنون با انواع مدل ها و قابلیت های مختلف به بازارهای جهان عرضه شده است. رابط های HDMI در چهار نوع متفاوت  عرضه شده اند که هر یکاز آنها دارای ویژگی های مخصوص به خود می باشد. نوع اول یا A در رابط HDMI ورژن 1.0 بکار گرفته شده است که این اتصال با پورت DVI-D هماهنگ بوده و توانایی تبدیل این سیگنال ها را به راحترین راه ممکن و بدون مشکل فراهم آورده است. لازم به ذکراست که در این نمونه از 19 پین برای انتقال داده پشتیبانی شده است. نوع دیگر نوع دوم یا سری B  می باشد که در رابط HDMI ورژن 1.0 عرضه و پشتیبانی می شود که دارای  29 پین است که تعدد این ارتباطات پهنای باندی تقریبا دوبرابر مدل یک را فراهم می آورد که بصورت بسیار محسوسی این امر به افزایش کیفیت می انجامد. در نوع سوم یا C در رابط HDMI ورژن  1.3 استفاده شده است و  به مانند مدل اول دارای 19 پین بوده  اما از نظر اندازه از آن کوچکتر است و نهایتا نوع سوم یا  D که در رابط HDMI ورژن  1.4 بوده که دارای 19 پین بوده و بسیار با نوع یک و سه  مشابه است.

درگاه و رابط DVI 

یکی دیگر از پرکاربردترین درگاه های دیجیتال درگاه (DVI (Digital Visual Interface است. این درگاه در سال ۱۹۹۹ توسط گروه  Digital Display Working Group طراحی و عرضه شد که خیلی سریع توانست جایگزین VGA باشد. بیشترین کاربردهای این پورت برای ارتباط کارت‌های گرافیک به یک منبع پخش کننده مانند مانیتورها  و ویدئو پروژکتور ها و … است که کیفیت ارائه آن بیشتر از مدل های متداول VGA است. ماموریت تعریف شده برای رابط دی وی آی تبدیل سیگنال‌های آنالوگ  به سیگنال‌های دیجیتالی است. این درگاه همچنین یک  جایگزین  قدرتمند برای درگاه VGA خواهد بود که با پشتیبانی از رزولوشن  1600×2560 یک کیفیت بسیار ویژه را در مقایسه با VGA به کاربران عرضه می کند. این درگاه ارتباط دارای انواع مختلفی است که هریک از آنها ویژگی های مخصوص به خود را دارا می باشد.  در ادامه انواع مختلف درگاه های DVI را بررسی می کنیم.

انواع درگاه  های DVI و خصوصیات مربوط به آن 

با توجه به افزایش کیفیت های فرمت های ویدیوئی نیاز به انتقال اطلاعات با کیفیت بالا به یکی از نیاز های اساسی کاربران تبدیل شد. از این رو درگاه DVI با انواع  مختلف طراحی و تولید شد و در بسیاری از دستگاه ها برای بهره مندی از کیفیت بالاتر مورد استفاده قرار گرفت و توانست به نحو بسیار ویژه ای  نیازهای کاربران را مورد پوشش قرار دهد. مدل های مختلف  این درگاه  شامل  DVI-A ، DVI-D و DVI-I  است که تمامی آنها(به جز نوع DVI-A) تماما به دو نوع  Single Link و Dual Link دسته بندی می شوند که هر یک دارای خصوصیات ویژه ای هستند و امکانات خاصی را در اختیار کاربران قرار می دهد. در مدل های سینگل لینک (Single link (SL  یک گروه باس برای ارسال داده قرار داده شده است و حداکثر فرکانس کلاک پیکسل‌ها در آن ۱۶۵ مگاهرتز (MHz) بوده است که  این امکان  برای رفرش ریت 60 هرتز تا 2.75 مگاپیکسل (Megapixel) را مورد پوشش و پشتیبانی قرار می دهد. در مدل های  دوال لینک  (Dual link (DL بذای کاذایی بهتر دو گروه باس برای ارسال داده قرار داده شده است که  مقدار فرکانس کلاک پیکسل‌ها را  به اندازه دوبرابری افزایش می دهد. این مساله می تواند انتقال داده را  تا 5.5 مگاپیکسل  در رفرش ریت 60 هرتز پشتیبانی نماید که در نوع خود بسیار کم نظیر است. لازم به ذکر است که  پارامتر رفرش ریت (Refresh Rate) با واحد اندازه گیری هرتز (Hz) برابر است با تعداد دفعاتی که یک مانیتور صفحه نمایش خود را  در یک ثانیه رفرش می‌کند. در ادامه به معرفی انواع مختلف DVI ها می پردازیم.

درگاه DVI-A

این درگاه یکی از انواع مدل های ارائه شده برای  DVI است که حرف A اول کلمه Analog و به این نکته اشاره دارد که  این درگاه با  برای انتقال داده‌های آنالوگ طراحی شده است. بسیاری از مانیتور ها و دستگاه های موجود در بازار بر اساس سیستم آنالوگ کار می کنند و می توانند از این درگاه استفاده نمایند و همچنین درگاه برای سازگاری بیشتر  با درگاه VGA طراحی شده است.

درگاه  DVI-D

یکی دیگر از درگاه های پشتیبانی کننده در این مدل  درگاه  DVI-D می باشد  و D در این مدل نمایانگر پشتیبانی از  حالت دیجیتال  می باشد. لازم به ذکر است که درگاه  DVI-D برای انتقال داده‌های دیجیتالی طراحی شده است. این درگاه برای مانیتورها هایی  است که بر اسال سیستم  دیجیتال کار می کند. این مدل در دو حالت   Single link و Dual link عرضه شده است.

File:DVI Connector Types.svg - Wikimedia Commons

 

درگاه DVI-I

یکی دیگر از انواع مدل های عرضه شده در درگاه های DVI  مدل Integrated) I) می باشد که بصورت اختصاصی برای انتقال داده‌های دیجیتالی و آنالوگ به صورت همزمان و بدون تداخل سیگنالی طراحی شده است. مدل های عرضه شده در این نوع شامل  Single link و Dual link می باشد و همانند توضیحات داده شده در موارد قبلی مدل دوال دوبرابر پهنای باند را برای انتقال داده در نظر گرفته است. 

 

  دیسپلی پورت  DisplayPort

   دیسپلی پورت  DisplayPort یک  یک درگاه  انتقال داده بصورت دیجیتالی است که تحت نظر اتحادیه‌ی استانداردهای الکترونیکی ویدئو یا VESA توسعه‌یافته و توسط همین اتحادیه کنترل می‌شود.  تاریخچه پدید آمدن آن به  سال ۲۰۰۶ بازمی گردد و جاییکه دیسپلی‌پورت به عنوان جایگزینی برای درگاه آنالوگ VGA (یا Video Graphic Array به معنی آرایه‌ی گرافیکی ویدئویی)  معرفی شد. لازم به ذکر است  درگاه آنالوگ VGA  در سال ۱۹۸۷ معرفی شده بود  که هم اکنون نیز استفاده می شود و تماما کنار گذاشته نشده است. این درگاه ارتباطی دیجیتال قابلیت انتقال اطلاعات با با سرعت بالا و کیفیت مناسب فراهم می آورد که این کیفیت قابله مقایسه و با درگاه HDMI است. از درگاه برای جابجایی و  انتقال داده های دیجیتال صوتی و تصویری استفاده می شود و از ویژگی های آن  به عدم نیاز به مجوز یا لایسنس  است. دیسپلی پورت   DisplayPortامکان انتقال 5K را دارا می باشد.

AmazonBasics DisplayPort to DisplayPort HD Display Cable - 3 Feet : Amazon.ca: Electronics

 USB-C درگاه

 یکی از درگاه های اتصال نسبتا جدید درگاه اتصال USB-C که تحت عنوان تاندربولت 3 هم معرفی می شود که در بسیاری از دستگاه های مختلف تعبیه شده و به یک استاندارد برای خدمات دهی آنها تبدیل شده است.  با بهره گیری از این تکنولوژی انتقال، جابجایی داده، برق و تصویر بصورت همزمان از یک درگاه انجام می شو و نیاز به کابل های مجزا از بین می رود.  لازم به ذکر است که سرع سرعت انتقال اطلاعات با استفاده از این درگاه USB-C))  با سرعتی برابر با 10 گیگابیت در ثانیه انجام می شود که در نوع خود کم نظیر بوده و از درگاه USB 3.0 به مراتب  سریع تر است. در ادامه ازنگاه نزدیک تر به برخی از ویژگی های این درگاه می پردازیم.

ظرفیت انتقال

درگاه USB  به منظور ایجاد سهولت و اتصال بین دستگاه های مختلف پدید آمد و یکی از موارد این کاربرد همانطور که اشاره شد امکان انتقال برق جهت شارژ دستگاه های وصل شده نیز می باشد. انواع مختلف این درگاه های ارتباطی قابلیت های مختلفی را مورد پشتیبانی قرار می دهد و از مهمترین این پارامتر ها نرخ انتقال آنها است که در مدل های مختلف اندازه های متفاوتی دارد. در نمونه های رایج و در USB 2.0 این توان برابر با  500 میلی‌آمپر یا 2.5 وات می باشد که با ارتقا در نسخه   USB 3.0 به مقداری معادل 900 میلی‌آمپر یا 4.5 وات بوده است؛ و  در نسخه USB 3.1 این شاخص انتقال به  5000 میلی‌آمپر یا 100 وات ارتقا یافته است که بسیار قابل توجه می باشد. در  درگاه  این قابلیتانتقال ولتاژ تا 20 ولت فراهم شده که امکان شارژ همزمان با انتقال داده وجود دارد.

موارد استفاده USB-C از درگاه 

امروزه بیشتر دستگاه های الکترونیکی مجهز به این درگاه بوده و به عنوان یک قابلیت در اختیار کاربران آن قرار گرفته است که راحتی بسیار زیادی را برای شارژ و انتقال داده برای کاربران و استفاده کنندگان آن بوجود اورده است. از درگاه USB-C)) جهت کاربرد های گوناگونی مانند اتصال انواع تلفن های همراه به تلویزیون، اتصال انواع لپ تاپ ها به ویدئو پروژکتور ها و اتصال دو تلفتن همراه به یکدیگر و چندین و چند کاربرد دیگر می توان نام برد که سرعت انتقال اطلاعات را به نحو چشمگیری افزایش داده است. 

0.5m StarTech.com USB 3.1 Cable LN108613 - USB31AC50CM | SCAN UK

درگاه های نظارتی و کنترل

بر روی بسیاری از دستگاه های الکترونیکی و نمایشی درگاه هایی موجود است که کاربرد های ویژه و خاصی دارند و از مهمترین آنها درگاه های نظارتی و کنترل می باشد که وظیفه انتقال سیگنال های کنترلی را بر عهده داشته و امکان کنترل از راه دور این دستگاه ها را برای کاربران بوجود می آورد و از این لحاظ راحتی بسیار ویژه ای را برای آنها فراهم می آورد. در ادامه به تعدادی از این درگاه ها اشاره خواهیم کرد و ویژگی های آنها را بررسی خواهیم کرد. درگاه های ذیل بعضا بر روی دستگاه های نمایشی مانند ویدئو پروژکتور وجود داشته که قابلیت های کنترلی را به اینگونه دستگاه ها افزوده است. 

RS-232 درگاه کنترلی

یکی از درگاه های کنترلی بر روی وسایل الکترونیکی RS232  است که امکانات کنترلی را برای کاربران آن فراهم می کند. درگاه RS232C  شبیه درگاه VGA بوده و قابلیت های کنترلی راه دور مانند خاموش یا روشن کردن را برای کاربران فراهم می کند. از دیگر ویژگی های این پورت به  ایزوله بودن و قابلیت اطمینان بالای آن است که مبحث کنترل و نظارت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بصورت دقیق ترRS232 یک پروتکل ارتباطی است  که به کمک این آن می‌توان دیتا را تا اندازه بایت ( کیلوبیت بر ثانیه ) را انتقال داد. این ارتباط به نام  سریال  سریال RS232 نیز شناخته می شود که برای انتقال داده‌ها در مسیرهای با طول متوسط و سرعت کم  مناسب بوده  و مورد استفاده قرار می گرفته است. در حال حاضر هم بسیاری از وسایل مانند ویدئو پروژکتور و … در سیستم‌های کنترلی و یا پردازشی آنها  از این پروتکل بسیار ساده اما  مفید و کارآمد برای انتقال داده‌ استفاده می‌کنند. 

Serial cable with connector DB9 male to male 1.8m - Cablematic

USB-B درگاه 

یکی دیگر از انواع درگاه های کنترلی در دستگاه های الکترونیکی درگاه USB-B می باشد که قابلیت های کنترلی ویزه ای را با سرعت بالا برای کاربران فراهم می آورد. به عنوان مثال درگاه USB-B تعبیه شده بر روی ویدئو پروژکتور ها به منظور کنترل پخش اسلاید ها از طریق ریموت کنترل موارد استفاده بسیاری داشته و ویدئو پروژکتور از طریق این درگاه امکان ارسال سیگنال های مورد نظر به رایانه ها را خواهد داشت. 

تفاوت کابل ها ؟ انواع کابل های USB

LAN درگاه 

درگاه LAN نسخه آپدیت شده و جیگزین درگاه های کنترلی و نظارتی مرسوم و قدیمی است به مانند درگاه های کنترلی RS232 یا RS232C  برای انتقال و کنترل داده ها طراحی شده است. در برخی از تجهیزات از این درگاه به عنوان درگاه انتقال تصویر نیز استفاده کرد. در برخی از مدل های ویدئو پروژکتوری درگاه LAN  نیز برای راحتی استفاده کاربران دیده شده است.

Amazon.com: Cmple - Cat5e Network Ethernet Cable - Computer LAN Cable 1Gbps - 350 MHz, Gold Plated RJ45 Connectors - 25 Feet Black : Electronics

رای شما به "انواع درگاه صوتی و تصویری موجود بر روی دستگاه های نمایش دهنده!" چیست؟

رای شما با موفقیت ثبت شد.

ثبت رای شما با پیغام خطا همراه بود.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.