معرفی و بررسی انواع مختلف مبدل تلفن آنالوگ به IP

no-image
comments0 نظر views بازدید
3.1774193548387 از 5
از 62 رای
(رای دهید)

برای انجام یک خرید موفق و نگهداری بدون عیب یک سیستم تلفنی، نیاز به دانش کافی در زمینه تشخیص مدل های مختلف مبدل های ویپ و نحوه کارکرد آنها در بسیاری مواقع احساس می شود. در این مطلب قصد داریم به بررسی مبدل های ویپ بپردازیم و در مورد کارکرد آنها به طور مفصل توضیح دهیم.

بخش اول: مروری کلی بر مبدل VoIP

 VOIP Adapter چیست؟

مبدل VOIP یا ATA دستگاهی است که سیگنالهای آنالوگ صوتی را به Packetهای IP دیجیتال جهت نقل و انتقال در شبکه IP تبدیل می­کند. علاوه بر این ATA قابلیت تبدیل پکت های IP دیجیتال به جریان صوتی آنالوگ را دارد.

آداپتورهای VOIP استاندارد از طریق پورت FXS به تلفن آنالوگ وصل می­شوند و بعد از آن از طریق کابل Ethernet (RJ45) ،مبدل شما با شبکه محلی (LAN) ارتباط برقرار می­کند. بعضی از ATAها دارای پورت FXO هستند که می­توانند از طریق آن به PSTN  (خط تلفن شهری)وصل شوند.

پورتهای FXO و FXS

پورت FXS واسط یا اینترفیسی است که ارتباط بین دستگاه موردنظر مثل دستگاه تلفن و یا PBX را به ATA برقرار می­کند.

پورت FXO واسط یا اینترفیسی است که ارتباط بین خط POTS(خط تلفن ثابت)را با ATA برقرار می­کند.

تعداد پورتهای مورد نیاز شما با توجه به تعداد تلفن­ها، سیستم­های PBX و خطوط POTS که قرار است به ATA متصل شود مشخص خواهد شد.

نحوه کار مبدلهای VOIP (ATA)

ATAها نسبتا دستگاههای ساده­ای هستند. ATAها بصورت یک پل بین شبکه IP و station device آنالوگ (مثل تلفن رومیزی) و یا با خطوط PSTN کار می­کنند. با توجه به اینکه ترافیک صوتی از کجا نشات گرفته ATA این ترافیک صوتی را به یک شکل مناسب که قابل دریافت توسط شبکه مقصد یا دستگاه موردنظر باشد تبدیل خواهد کرد.

اگر ترافیک صوتی از یک تلفن آنالوگ یا PSTN نشات گرفته باشد ATA سیگنالهای صوتی آنالوگ را به دیجیتال تبدیل خواهد کرد بعد از آن سیگنالهای دیجیتال توسط کدک­ها فشرده می­شوند و به دسته­هایی از packetها تقسیم می­شوند که با استفاده از پروتکل­های سیگنالینک در طول شبکه IP نقل و انتقال می­یابند.

اگر ترافیک صوتی از شبکه IP نشات گرفته باشند ATA(همان مبدل) packetهای دیجیتال را به سیگنالهای دیجیتال غیرفشرده (decompress) تبدیل می­کند و بعد به سیگنالهای آنالوگ قابل دریافت توسط station device یا قابل ارسال در طول PSTN تبدیل می­کند.

یک نکته کوتاه راجع به پروتکل­ها و کدک­های ATA

اگر شما به دنبال یک مبدل VOIP ساده برای منزل یا محل کارتان هستید، خیالتان راحت باشد در قسمت بعدی کاملا توضیح داده خواهد شد. مفاهیم پروتکل­ها و کدک­ها باعث گیج شدن افراد می­شود و قطعا شما نمی­خواهید این اتفاق برای شما بیافتد پس اجازه بدهید بیشتر راجع به پروتکل­ها و کدک­ها یاد بگیریم.

کدک­ها و پروتکل­های ATA

خوشبختانه سر شما بخاطر توضیحات نحوه عملکرد ATAها گیج نمی­رود چون الان زمان این است که راجع به پروتکل­های VOIP و کدک­های صدا صحبت کنیم.

حتی اگر شما یک فرد فنی نیستید باز هم به دانستن یک سری اطلاعات پایه­ای در مورد پروتکل­های VOIP و کدک­ها احتیاج دارید. برای اینکه ATA شما به درستی کار کند باید از پروتکل­ و کدکی که سازگار با سیستم تلفنی VOIP و یا سرویس VOIP شما است استفاده کنید. پروتکل و کدکی که استفاده می­کنید به شدت می­تواند کیفیت تماس را افزایش یا کاهش دهد.

پروتکل­های ویپ

پروتکل­های VOIP نحوه انتقال packetهای صدا را در شبکه تعیین می­کنند بطور معمول ATA یک پروتکل واحد را ساپورت خواهد کرد.

پروتکل­های معمول VOIP به شرح زیر هستند:

  • SIP (session initiation protocol): SIP یک پروتکل استاندارد است که اکثریت قریب به اتفاق سرویس­ها و سیستم­های تلفنی VOIP آن را ساپورت می­کنند و از آن استفاده می­کنند.
  • SCCP (cisco skinny client control protocol): SCCP پروتکل اختصاصی است که توسط call manager cisco و IP phoneهای آن مورد استفاده قرار می­گیرد.
  • MGCP: یک پروتکل قدیمی است که شاید قبلا به آن برخورده باشید. از این پروتکل زیاد استفاده نمی­شود.
  • H.323: مثل MGCP یک پروتکل قدیمی است که شاید قبلا به آن برخورده باشید و از آن زیاد استفاده نمی­شود.

کدک­های صوتی

کدک­های صوتی مسئولیت فشرده­سازی جریان صوتی شما را به packetهای دیجیتال دارند. علاوه بر این کیفیت صدا و پهنای باند مورد نیاز برای ارسال packetها را تعیین می­کنند.

ATA بطور معمول چندین کدک صدا را ساپورت می­کند.

اکثر کدک­­های صدا به شرح زیر هستند:

  1. 13kbPS – GSM
  2. 15kbPS – iLBC
  3. 64kbPS – G.711
  4. 48/56/64kbPS – G.722
  5. 16/24/32/40kbPS – G.726
  6. 616kbPS – G.728
  7. 8kbPS – G.729

زمانی که شما مسئول set-up، نصب و پشتیبانی ATA برای یک ارایه دهنده سرویس VOIP هستید نیازی نیست نگران پروتکل­ها و کدک­ها باشید. فقط مطمئن بشوید ATA شما پروتکل­ها و کدک­های مشابه سرویس دهنده VOIP و یا سیستم تلفنی VOIPتان را ساپورت می­کند.

و اگر شما مسئول راه­اندازی هزاران ATA برای سرویس دهنده VOIP هستید اطمینان حاصل کنید که دانش کافی در زمینه پروتکل­ها و کدک­ها را دارید.

انواع مبدل­های (ATA) VOIP

  • Single FXS (تک پورت FXS): ATA تک پورت FXS امکان اتصال به یک دستگاه تلفن را می­دهد. ATA تک پورت دارای یک یا دو پورت Ethernet است.
  • Dual FXS (دو پورت FXS): ATA دو پورت به شما این امکان را می­دهد تا حداکثر دو تلفن به آن وصل شود.یک مبدل FXS دو پورت دارای یک یا دو پورت Ethernet است.
  • FXO / FXS مبدل هایی که FXO / FXS هستند،امکان اتصال یک تلفن و یک خط PSTN را می­دهد. این ATA ترکیبی بطور معمول برای قابلیتهایی نظیر Fail-over یا life-line مورد استفاده قرار می­گیرد.

ممکن است این سوال به ذهنمان برسد که اگر بخواهیم بیشتر از 2 تلفن یا PSTN وصل کنیم از چه وسیله­ای باید استفاده کنیم؟

به این منظور شما به گیتوی­های (VOIP Gateway) VOIP احتیاج پیدا خواهید کرد. نحوه کار گیتوی­ها مشابه عملکرد اصلی ATAها است با این تفاوت که گیتوی­ها دارای تعداد پورت بیشتری هستند (تا 96 پورت).

ویژگی­های مبدل (ATA) VOIP

  • ATAها بسیار ساده هستند و همچنین یکسری ویژگی­هایی دارند:
  • با پروتکل­هایی نظیر MGCP, H.323, SIP سازگاری دارد.
  • از کدک­های صوتی G.729A, G.726, G.723.1, G.711پشتیبانی می­کند.
  • سازگاری با T.38 (جهت عملیات مربوط به ارسال و دریافت FAX)
  • دارای تکنولوژی­های حذف پژواک CNG, VAD, Jitter buffer هستند.
  • قابلیت اعمال مدیریت تحت شبکه را دارند.
  • قابلیت Auto provisioning از طریق HTTP/TFTP

ویژگی­های یاد شده صرفا شامل اکثر ویژگی­های استاندارد بین ATAها هستند. شایان ذکر است که هر ATA دارای تفاوت­ها و ویژگی­های مخصوص خودش نسبت به سایر ATAها می­باشد.

بخش دوم: پرسش پاسخ­های متداول در رابطه با مبدل­های (ATA) VOIP

فروش سالیانه دهها هزار ATA موجب بوجود آمدن سوالات زیادی برای شما می­شود و نکته جالب اینجاست که سوالات مشابهی بارها و بارها پرسیده می­شود و به این صورت مجموعه­ای از پرسش و پاسخ­های متداول بوجود می­آید.

مجموعه سوالات متدوال مربوط به ATA طی 5 سال گذشته جمع­آوری شدند و شامل بیشترین سوالات متدوال در زمینه ATAهاست که اشخاصی نظیر شما پرسیده­اند.

1. مبدل VOIP چیست؟

مبدل (ATA) VOIP دستگاهی است که سیگنال­های صوتی آنالوگ را به packetهای IP دیجیتال جهت نقل و انتقال در شبکه IP تبدیل می­کند علاوه بر این ATA، packetهای IPدیجیتال را به جریان صوتی آنالوگ نیز می­تواند تبدیل کند.

2. قیمت مبدل­های (ATA) VOIP چند است؟

بطور معمول قیمت ATA­ها وابسته به نوع پیکربندی شدن بین 30$ تا 120$ می­باشد.

3. پورت FXS چیست؟

پورت FXS ،واسط یا اینترفیسی است که دستگاه مورد نظر را (مثل تلفن) به ATA متصل می­کند.

4. پورت FXO چیست؟

پورت FXO واسط یا اینترفیسی است که خطوط POTS را به ATA متصل می­کند.

5. پورت RJ-45 چیست؟

پورت RJ-45 این امکان را می­دهد که ATA با شبکه Data شما توسط اتصال Ethernet ارتباط برقرار کند.

6. آیا ATA می­تواند عملیات ارسال و دریافت FAX را از طریق T.38 انجام دهد؟

بله. بعضی از ATAها پروتکل فکس (T.38) را ساپورت می­کنند. گرچه بهترین گزینه فکس بر مبنای سرور IP می­باشد.

7. چه کسی می­تواند از ATA استفاده کند؟

همه می­توانند از ATA استفاده کنند، چه کاربرخانگی باشید چه یک کاربر اداری

بخش سوم: نحوه انتخاب صحیح یک مبدل (ATA) VOIP

به عنوان یک سرویس دهنده شما طرفدار پرپاقرص سخت­افزارهای VOIP نخواهید بود. شما قصد فروش سرویس VOIP را دارید و زمان زیادی را صرف خرید و فروش ATA نمی­خواهید بکنید.

با توجه به تجربه کاری ما با هزاران سرویس ­دهنده VOIP ، طی 5 سال گذشته یکسری از ATAها کیفیت بهتری را نسبت به بقیه توانسته­اند ارایه دهند. از مزایای این ATAها قدرتمندی بالا، تنظیمات آسان و طول عمر زیاد دستگاه را می­توان نام برد.

End Userها و مشتریان شما اغلب در رابطه با انتخاب ATA مناسب دچار سر درگمی می­شوند.

اگر مشتری شما احتیاج به ATAای جهت اتصال به یک یا دو دستگاه تلفن آنالوگ داشته باشد:

Newrock HX 402

اگر مشتری شما احتیاج به اتصال یک یا دو خط  POTS به همراه اتصال یک یا دو دستگاه تلفن آنالوگ داشته باشد

Newrock HX 422

البته شما هنوز هم به اطلاعات بیشتری در مورد ATAها قبل از تصمیم­گیری در مورد تهیه کردنشان احتیاج دارید پس به مطالبی که در متن زیر توضیح داده شده توجه کنید.

چگونه یک مبدل (ATA) VOIP را انتخاب کنیم:

یک مبدل VOIP صحیح را انتخاب کنیم:

ATAها دستگاههای پیچیده­ای نیستند اما این دلیل مناسبی نیست که با بی­توجهی فقط یکی از آنها را انتخاب کنیم. 4مرحله وجود دارد که با طی کردن قدم به قدم آنها می­توانیم یک ATA مناسب را انتخاب کنیم.

1. شما احتیاج به اتصال چه تعداد تلفن دارید؟

تعداد تلفن­هایی که نیاز دارید به ATA شما وصل شود تعداد پورت­های FXS را تعیین خواهد کرد. اگر بخواهید یک دستگاه تلفن آنالوگ را وصل کنید پس به یک ATA تک پورت FXS احتیاج دارید. اگر بخواهید دو تا تلفن خانگی را وصل کنید به یک ATA با دو پورت FXS احتیاج خواهید داشت.

2. آیا قصد استفاده از یک خط POTS را دارید؟

اگر شما قصد دارید از یک خط PSTN (به عنوان life-line در حالتی که شبکه شما از کار می­افتد) استفاده کنید در نتیجه شما احتیاج به یک ATA تک پورت FXO دارید. در حال حاضر بیشتر ATAها یک پورت FXO دارند بنابراین اگر شما نیاز به اتصال دو یا تعداد بیشتری خط PSTN دارید باید از گیتوی­های FXO استفاده کنید.

3. آیا شما به یک مسیریاب (Router) احتیاج دارید؟

برای اینکه ATA شما توانایی ارسال و دریافت تماس­های VOIP را داشته باشد باید به شبکه شما وصل شود. تا زمانیکه ATAها بصورت تک پورت و دو پورت Ethernet ارایه می­شوند شما باید بدانید به چند پورت Ethernet احتیاج دارید:

اگر شما در منزلتان روتر ندارید یا فقط یک پورت Ethernet در work station دارید پس به یک ATA با دو تا پورت Ethernet احتیاج دارید. اگر شما یک روتر خانگی در منزلتان دارید (با یک پورت خالی) و یا work stationای با چندین ورودی Ethernet دارید یکی از آن پورت­ها برای اتصال شما کافی است.

4. سایر سیتم­های شما چه پروتکل یا کدکی را ساپورت می­کنند؟

برای اینکه ATA شما با سیستم­های شما بتواند کار کند احتیاج داریم بدانیم این سیستم­ها از چه پروتکل­ها و کدک­هایی پشتیبانی می­کند و بعد باید مطمئن شوید که ATA شما هم آن پروتکل­ها و کدک­ها را ساپورت می­کند یا نه.

5. آمادگی برای مرحله بعدی؟

علاوه بر این شما باید بودجه و مدت زمان گارانتی دستگاه را هم در نظر بگیرید. در رابطه با اکثر تجهیزات VOIP مقرون به صرفه بودن و ضمانت استاندارد داشتن جنبه بسیار مهمی در خرید می­باشد.

رای شما به "معرفی و بررسی انواع مختلف مبدل تلفن آنالوگ به IP" چیست؟

رای شما با موفقیت ثبت شد.

ثبت رای شما با پیغام خطا همراه بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *