معرفی انواع مختلف تلفن ویپ بر اساس عملکرد و موقعیت استفاده!

no-image
comments0 نظر views بازدید
3.4 از 5
از 5 رای
(رای دهید)

از انواع مختلف تلفن ویپ و عملکرد آنها چه می دانید؟ اگر شما یک مدیر، منشی، یا یک متخصص فنی، تلفن های مورد استفاده برای شما می توانند متفاوت باشند و مطابق نیاز شما انتخاب شوند. در ادمین کالا ما ما به معرفی تلفن های تحت شبکه ویپ یا همان آی پی فون ها می پردازیم، با ما همراه شوید.

تلفن تحت شبکه (IP Phone) چیست؟

در ابتدا بهتر است با این نکته شروع کنیم که کار یک تلفن تحت شبکه در شماره­ گیری شبیه به تلفن­های قدیمی (آنالوگ) است ولی با این تفاوت که می­توانید از پروتکل­های تحت شبکه استفاده نمایید و این به علت استفاده از تکنولوژی IP در این دسته از تلفن­ها می باشد، بطوری که به شما اجازه می­دهد تا روی بستر IP تماس بگیرید و یا روی همین بستر با شما تماس بگیرند.

همانطور که می­بینید در عمل شبیه تلفن ­های آنالوگ هستند ولی با تکنولوژی متفاوت ­تری عمل می­کنند. توجه کنید که IP مخفف  Internet Protocol است که روشی برای انتقال داده روی شبکه داخلی  (LAN) و یا روی شبکه جهانی (WAN) می­باشد.این تکنولوژی دقیقا مشابه روشی است که شما برای انتقال داده روی شبکه خود استفاده می­کنید تا بتوانید اطلاعات را ارسال و دریافت نمایید.

VOIP نیز مخفف Voice over IP است و این واژه اختصاصا برای انتقال صوت روی بستر شبکه به کار می­رود.

اکنون شما می­دانید که یک تلفن تحت شبکه (VOIP Phone) چیست. ولی آیا می­دانید که عملکرد آن به چه نحوی است؟ چه جادویی داخل یک تلفن تحت شبکه کار می­کند؟

خیلی برای شما مفید خواهد بود که از پشت پرده کار یک تلفن تحت شبکه سر در بیاورید. نگران نباشید داستان پیجیده نیست. کار خیلی راحت ­تر از این­هاست. یک (VOIP Phone) در حقیقت مثل یک وسیله خیلی ساده عمل می­کند، تلفن­ IP صدای آنالوگ شما را می­گیرد و آن را به یک بسته دیجیتال تبدیل می­کند تا بتواند داخل یک شبکه حرکت کند و قابل استفاده باشد.

برای چنین تبدیلی نیاز است تا از یک سری مجموعه قوانین و کدهای فشرده­سازی صدا استفاده گردد. بهتر است برای ادامه کار یک نفس عمیق بکشید و با ما همراه شوید.

پروتکل­های صدا و کدهای فشرده سازی صدا نباید باعث شوند تا شما سردرگم شوید. شما ممکن است نیروی فنی نباشید،اما هنوز نیاز به یک سری از مفاهیم ساده از پروتکل­ها و کدک­های فشرده­سازی صدا دارید و بدون دانستن آنها نمی­توانید در یک مسیر درست قدم بردارید و این برای این است که پروتکل­ها و کدهای فشرده­سازی نقش مهمی را در توانایی و کیفیت سیستم بازی می­کنند. بدون وارد شدن به جزییات بهتر است تا با برخی از واژه­ها بیشتر آشنا شوید:

پروتکل صدا روی بستر (VOIP Protocol) IP

یک پروتکل ویپ نحوه حرکت بسته های صدا در داخل شبکه ی IP را تعیین می­کند. یک تلفن IP توسط یک پروتکل خاص پشتیبانی خواهد شد که عمومی ترین این پروتکل­ها عبارتند از:

  • (Session Initiation Protocol) SIP: SIP پروتکل استانداردی است که توسط بسیاری از سیستم­های تلفنی تحت شبکه پشتیبانی می­شود.
  • (Cisco Skinny Client Control Protocol) SCCP: SCCP یک پروتکل مختص است که توسط مرکز تماس سیکو و تلفن­های تحت شبکه cisco مورد استفاده قرار می­گیرد.
  • MGCP: MGCP یک پروتکل قدیمی VOIP است که به گستردگی پروتکل­های دیگر مورد استفاده و پشتیبانی قرار نمی­گیرد.
  • H323: مشابه MGCP است و از پروتکل­های قدیمی VOIP می­باشد و همانند MGCPبه گستردگی مورد استفاده و پشتیبانی نیست.

کدک فشرده ­سازی صدا (VOIP Codec)

مسئول تبدیل صدای آنالوگ شما به یک سیستم IP است. کدک­ها می­توانند کیفیت صدا و میزان پهنای باند لازم برای ارسال و دریافت صدا را تعیین کنند. یک تلفن VOIP عموما چندین کدک مختلف را پشتیبانی می­کند که معمول­ترین این کدک­ها به شرح زیر هستند:

  • GSM – 13Hbps
  • ILBC – 15Hbps
  • G.7n 64Hbps
  • G.722 48/56/6Hbps
  • G.726 16/24/32/40Hbps
  • G728 16Hbps
  • G729 8Hbps

همانطور که می­بینید زیاد هم بد نیست پس بهتر است تا از سیستم تلفنی و تلفن VOIP خودتان مطمئن شوید که آیا از پروتکل­های مشابهی پشتیبانی می­کنند یا خیر!

پیشنهاد می­کنم که اگر خوابتان می­آید آبی به سر و صورت خود بزنید چون هنوز راه باقی است.

تلفن­های تحت شبکه از اجزای مختلفی تشکیل شده ­اند که باعث تمایز آنها می­گردد:

  • صفحه نمایش
  • کلید­های شماره­گیری
  • گوشی تلفنی (دهنی)
  • میکروفون / بلندگو
  • پورت­های شبکه
  • پورت هدست
  • نرم­ افزار
  • کلیدهای میانبر

اگر مطالب را تا به این جا به خوبی یاد نگرفته­ اید با خیال راحت با کارشناسان ما تماس بگیرید.

بخش دوم: انواع تلفن های تحت شبکه (IP Phones)

“نباید یک میخ مربعی شکل را در یک سوراخ گرد کوبید”. این جمله برای زمانی است که شما دارید یک کار را به شیوه نادرست انجام می­دهید. بگذارید کمی جمله را باز کنیم، شما در یک اتاق کنفرانس نشسته­ اید و دارید از یک تلفن نرم­افزاری استفاده می­کنید (Soft Phone) و این درحالی است که نرم افزار روی یک کامپیوتر یا موبایل مناسب سالن کنفرانس نیست و شاید بهتر بود تا از تلفن کنفرانس رومیزی استفاده کنید. شاید هنوز نمی­دانید که تلفن­های VOIP دارای تنوع در ساختار و مدل هستند و هر مدلی برای کار خاصی ساخته شده است که می­توانند برای کار شما بسیار ارزشمند­تر باشند.

اجازه بدهیدتا با هم نگاهی به برخی از این دسته­بندی­ها بیندازیم:

تلفن­ های تحت شبکه رومیزی

تلفنی که پرکاربردترین نوع است و این گوشی تلفن از طریق پورت اترنت (شبکه) به سیستم تلفنی (VOIP System) شما وصل می­گردد و بیشتر خواص عمومی و ساده­ای که شما از یک تلفن انتظار دارید را برآورده می­کند.

تلفن USB

این تلفن از طریق پورت USB به کامپیوتر شما وصل خواهد شد. شما می­توانید از یک تلفن USB به تنهایی استفاده نمایید و یا از تلفن USB برای استفاده از یک تلفن نرم افزاری (Soft Phone) استفاده کنید.

Wireless

یک تلفن تحت شبکه بی­سیم یک تلفنی است که از تکنولوژی Wi-Fi یا Dect استفاده می­کند و می­تواند به یک اکسس پوینت و یا یک ایستگاه پایه (Base Station) متصل گردد. تلفن­های نرم افزاری روی گوشی­های تلفن همراه حرفه­ای نصب می­شوند و می­توانند برای کاربران در حال حرکت مفید باشند. البته تلفن­های مختص Wi-Fi نیز وجود دارد که دارای کیفیت صدای بهتری هستند.

گوشی­ های دکت

گوشی­های دکت عمدتا دارای یک پایه مجزا هستند که این پایه خود در سانترال تلفنی رجیستر شده است و گوشی­های تلفن دکت برای ارتباط با سایر تلفن­های موجود در این سیستم تلفنی از طریق این پایه تماس می­گیرند.

تلفن ­های نرم افزاری (Soft Phone)

یک Soft Phone نرم افزاری است کاربردی که می­تواند روی کامپیوتر، لپ­تاپ، تبلت و یا موبایل شما نصب گردد تا به شما اجازه دهد که بتوانید تماس تلفنی برقرار کنید بسیاری از این تلفن­های نرم افزاری را می­توانید به صورت رایگان از اینترنت دانلود نمایید.

تلفن­ های تصویری (Video IP Phone)

یک تلفن تصویری در حقیقت همان تلفن رومیزی تحت شبکه است که قابلیت نمایش ویدیو و تصویر را دارد و شما می­توانید برای تماس­های تلفنی از آن استفاده کنید و تصویر افراد را در هر کجای دنیا که دارای تلفن تصویری هستند ببینید.

تلفن های کنفرانس (Conference IP Phone)

همانند تلفن­های آنالوگ کنفرانس می­توانید از تلفن­های کنفرانس تحت شبکه استفاده نمایید. تلفن­های کنفرانس بیشتر برای شرکت­ها و ادارات بزرگی که دارای سالن­های کنفرانس هستند و یا مدیرانی که به طور مداوم در حال استفاده از دستان خود هستند و امکان برداشتن گوشی تلفن را ندارند مناسب است.

بخش سوم: انواع تلفن های تحت شبکه برای سیستم های تلفنی

برای بسیاری از ما تلفن­هایی که در دست داریم بسیار مهم هستند، چون به راحتی شما را به هرکسی که می­خواهید با آن صحبت کنید متصل می­کند و این خاص­ترین مزیت یک سیستم تلفنی است. گاها ما نیاز داریم تا در موقعیت­هاو مراتب کاری از گوشی­های تلفن مختلفی استفاده کنیم. در این مبحث ما قصد داریم تا به شما برای انتخاب یک گوشی تلفن مناسب با موقعیت کاری افراد کمک نماییم.

مدیران اجرایی

برای شروع به سراغ مدیران اجرایی می­رویم، مدیران اجرایی نیاز دارند تا در یک زمان واحد از چندین خط برای ارتباطات چند طرفه مثل کنفرانس سه طرفه و یا بیشتر استفاده نمایید. فراموش نکنید که برای چنین رده­های شغلی داشتن صفحه نمایش بزرگ و رنگی به همراه بلندگو از ملزومات می­باشد.

منشی

منشی­ها اصولا کسانی هستند که بیشترین تماس تلفنی را پاسخ می­دهند و مشغله کاری زیادی دارند. تماس­ها مداوم از سوی تماس­های ورودی و داخلی­ها به سمت او می­آید. تلفن منشی شما می­بایست حتما امکان نمایش چندین خط را داشته باشد، البته به همراه داشتن یک ماژول گسترش نیز الزامی است.

مدیران

در یک سطح مدیریتی شما نیاز دارید تا تلفنی با امکان برداشتن خط، صفحه نمایش بزرگ داشته باشید. این تلفن می­بایست به راحتی بتواند تماس­ها را به شخص دیگری منتقل کند. پشتیبانی از چند خط، داشتن کلیدهای قابل برنامه­ریزی، بلندگوی دوطرفه از مهمترین ویژگی­های گوشی تلفن در سطح مدیریت است.

انبار

از آنجایی که اصولا انبار یک محیط تقریبا صنعتی و نیمه صنعتی محسوب می­گردد می­بایست از یک گوشی تلفن قدرتمند استفاده کرد. با توجه به اینکه این افراد اصولا در حال حرکت هستند و ثابت نیستند بهتر است از تلفن­های بی­سیم Wi-Fi و یا Dect استفاده نمایید.

آشپرخانه و سالن استراحت

برای استفاده در آشپزخانه بیشتر تلفن­هایی پیشنهاد می­گردد که یک و یا دو خط دارند. نداشتن صفحه نمایش و پورت PC چندان مهم به نظر نمی­رسند و یک تلفن ساده دیواری و یا رومیزی کار شما را انجام خواهد داد.

اتاق کنفرانس

در بسیاری از شرایط که اتاق­های کنفرانس مجهز به ویدیو کنفرانس هستند داشتن یک تلفن کنفرانس رومیزی بسیار مفید خواهد بود و این به دلیل آن است که شاید نیاز به تماس تلفنی با شخصی داخل و یا خارج از جلسه کنفرانس داشته باشید و یا بخواهید همزمان با چندین نفر تله کنفرانس داشته باشید. این تلفن­ها اکثرا به صورت ستاره سه پر طراحی شده­اند و روی بلندگوی آنها نویزی ارسال و دریافت نمی­گردد.

نگهبانی و حراست

نگهبانان بیشتر اوقات مجبور هستند تا در محیط گشت بزنند و یا ایستاده کار نمایند، مسلما داشتن یک تلفن بی­سیم Wi-Fi و یا دکت می­تواند باعث راحتی کار آنها گردد. نه تنها راحت بودن بلکه در دسترس بودن همیشگی آنها مسئله مهمی است که فقط با داشتن گوشی­های بی­سیم میسر خواهد بود. در گذشته بیشتر از تلفن­های بی­سیم واکی تاکی استفاده می­ گردید که اغلب در باندهای فرکانس غیر مجاز کار می­کردند. ولی گوشی­های تلفن دکت در باند مجاز 1880 تا 1930 و گوشی­های تلفن Wi-Fi در بازه فرکانس مجاز 2.4 کار می­کنند.

بخش چهارم: چگونه یک تلفن تحت شبکه انتخاب نماییم؟

برای انتخاب یک گوشی تلفن باید مراحل ساده­ای را دنبال کنید.

 مرحله اول

باید ببینید که از چه سیستم تلفنی استفاده می­کنید و یا از کدام سرویس دهنده، سرویس VOIP می­گیرید. مسئله مهم این است که گوشی­های تلفن شما حتما باید با سیستم تلفنی شما سازگار باشد. اگر از سیستم­های تلفنی متن باز استفاده می­کنید تقریبا بیشتر گوشی­های تلفن را پشتیبانی می­کنند ولی مطمئنا این که بدانید سیستم تلفنی شما متن باز است کافی نیست و باید بدانید که این سیستم از چه پروتکل و کدک­هایی پشتیبانی می­کند.

مرحله دوم

 چه کسی از این گوشی تلفن استفاده می­کند. بسته به موقعیت کاری، افراد می­توانند از گوشی­های تلفن مختلفی استفاده نمایند که هریک دارای ویژگی­های خاص و منحصر به فردی هستند.

مرحله سوم

شخصی که از تلفن استفاده می­کند به چه ویژگی­ها و توابعی از یک گوشی تلفن نیاز دارد. بیشتر مردم از ویژگی­های استانداردی مثل انتظار مکالمه، انتقال تماس، پارک کردن تماس و کنفرانس سه طرفه استفاده می­کنند. ممکن است شما نیاز به یک بلندگوی دوطرفه، صفحه نمایش بزرگ و یا کلیدهای قابل برنامه­ریزی اضافی داشته باشید. با توجه به نیازهای عملیاتی افراد می­توانید گوشی تلفن را انتخاب کنید.

مرحله چهارم

شخصی که از تلفن استفاده می­کند چه تعداد تماس در یک زمان واحد دریافت می­کند؟

مسئله مهمی است برای اینکه مشخص می­کند شما نیاز به نمایش چند خط تلفن دارید؟ به طور میانگین افراد از گوشی­های تلفن با امکان نمایش 2 الی   4خط استفاده کنند. منشی­ها ، مدیران و اپراتورها عموما به امکان نمایش بیش از 10 خط نیاز دارند.

مرحله پنجم

اغلب چه زمانهایی از تلفن استفاده می­شود؟

اگر شخصی همیشه پشت میز است و اغلب اوقات از تلفن استفاده می­کند بهتر است برای او تلفنی با کیفیت عالی تهیه نمایید. حتی اگر شخصی شایستگی داشتن یک تلفن باکیفیت را نداشته باشد بهتر است به این نکته توجه نماید که خرید یک گوشی تلفن با کیفیت بالا بسیار به صرفه خواهد بود.

مرحله ششم

آیا شما مشکل کمبود پورت شبکه دارید؟ در بیشتر ادارات به ازای هر یک کاربر از یک پورت اترنت استفاده می­گردد. اگر شما مجبور هستید تا از همان یک پورت برای تلفن تحت شبکه و کامپیوتر استفاده نمایید جای نگرانی نیست شما می­توانید گوشی تلفنی تهیه نمایید که دارای دو پورت RJ 45 باشد.

مرحله هفتم

آیا شما برای تامین برق گوشی تلفن مشکلی ندارید؟ درصورتیکه امکان کابل­کشی برق برای شما وجود ندارد و یا هزینه آن برای شما سنگین است می­توانید IP Phone هایی خرید نمایید که روی پورت شبکه جریان برق را دریافت می­کنند و در اصطلاح به آن (Power over Ethernet) POE می­گویند و شما نیازی به استفاده از آداپتور برق ندارید. البته این مسئله در شرایطی اتفاق خواهد افتاد که شما حتما از سوییچ­های POE استفاده نمایید.

مرحله هشتم

چه پروتکل­ها و کدک­هایی را سیستم تلفنی شما پشتیبانی می­کند؟ بیشتر تلفن­هایIP  از پروتکل SIP و کدک­های معمول نظیر G729 , G711 پشتیبانی می­کنند. گاهی اوقات سیستم­های تلفنی فقط از پروتکل SCCP, MGCP, H323 و یا از کدک­ GSM پشتیبانی می­کنند. پس بهتر است مراقب باشید تا گوشی تلفنی خرید نکنید که نتوانید استفاده کنید.

مرحله نهم

بودجه شما به چه میزانی است؟ این مسئله مهمی است که شما باید به آن توجه ویژه­ای داشته باشید. قیمت گوشی­های تلفن از حدود 45 دلار شروع و گاهی به بیش از 600 دلار می­رسند. اگر قیمت مهم نیست دست شما در انتخاب IP Phone باز است ولی درصورتیکه بودجه شما مشخص باشد می­بایست با دقت بیشتری بررسی نماید و ویژگی­هایی را که بیشتر مهم هستند را در اولویت قرار دهید.

رای شما به "معرفی انواع مختلف تلفن ویپ بر اساس عملکرد و موقعیت استفاده!" چیست؟

رای شما با موفقیت ثبت شد.

ثبت رای شما با پیغام خطا همراه بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *